تبلیغات
تدریس خصوصی ریاضی ابتدایی و متوسطه اول

تدریس خصوصی ریاضی ابتدایی و متوسطه اول
 
نویسندگان
لینک های مفید

اهمیت نماز در بین عبادات

 

بین عبادات، نماز برجستگیِ خاصی دارد. از وقتی که به سنّ تکلیف می‌رسیم تا از دنیا می‌رویم، مکلف به نمازهای متعددی هستیم؛‌ نمازهای شبانه‏ روزی،‌ نمازهای مستحبی، نمازهای میت،‌ جمعه و... . ‌در اسلام 350 نوع نماز طراحی شده است.‌ پیامبر اکرم (صلی الله و علیه و آله)    فرمودند: «الصلاةُ عهد الله»؛1‌ نماز عهدِ خداست. یا در جای دیگر فرمود: «قرةُ عَینی فی الصلاة»؛2 ‌نور چشمِ من در نماز است.

اهمیت نماز در بین عبادات

 

بین عبادات، نماز برجستگیِ خاصی دارد. از وقتی که به سنّ تکلیف می‌رسیم تا از دنیا می‌رویم، مکلف به نمازهای متعددی هستیم؛‌ نمازهای شبانه‏ روزی،‌ نمازهای مستحبی، نمازهای میت،‌ جمعه و... . ‌در اسلام 350 نوع نماز طراحی شده است.‌ پیامبر اکرم (صلی الله و علیه و آله)  فرمودند: «الصلاةُ عهد الله»؛1‌ نماز عهدِ خداست. یا در جای دیگر فرمود: «قرةُ عَینی فی الصلاة»؛2 ‌نور چشمِ من در نماز است.

نماز از مشترکات همۀ ادیان

در قرآن کریم، نماز از مشترکات ادیان شمرده شده است. دربارۀ نمازِ حضرت ابراهیم،‌ حضرت اسماعیل، حضرت موسی، حضرت عیسی،‌ حضرت زکریا،  حضرت مریم، حضرت شعیب و پیامبر گرامی اسلام  (علیهم السلام)  آیه یا آیاتی آمده است. نماز از مشترکات ادیان است و در همۀ ‌ادیان آسمانی، نماز بوده و هست.

اولین سؤال روز قیامت

پیامبر اکرم (صلی الله و علیه و آله)  فرمودند: اولین ایستگاه روزِ قیامت، ایستگاه نماز است. اگر نماز مورد قبول واقع نشود، بقیۀ اعمال قبول نمی‌شود.3 پیامبر اسلام (صلی الله و علیه و آله)  وقتی به مدینه آمد، اولین کاری که کرد، مسجد ساخت. یک سال بعد جنگ‌ها شروع شد. پیامبر (صلی الله و علیه و آله)  اصرار داشت در جنگ‌ها نماز برقرار شود، تا ‌معلوم شود جنگ ما با همۀ ‌جنگ‌های دنیا، متفاوت است؛ ما بندگان خدا هستیم و‌ خداپرستان در این جبهه می‌جنگند. آیۀ ‌102 سورۀ‌ «نساء» ‌پیامبر گرامی اسلام (صلی الله و علیه و آله)  را موظف کرد نماز را با رزمندگان به جماعت بخوانند. این‏ها نشانۀ ‌اهمیت نماز است.

خودِ ما نیز مشاهده کردیم که اگر کسی نماز نخواند، خیلی بعید است روزه بگیرد، و یا اهل خمس دادن باشد. نماز، ستون خیمۀ‌ دین است.4 نماز چشم دین است.5 نماز، سرِ دین است.6 نماز پرچم دین است.7 پیامبر خاتم (صلی الله و علیه و آله)  فرمودند:

موضِعِ الصَّلاة مِنَ الدِّین کَموضِعِ الرَّأسِ مِنَ الجَسَد؛8 جایگاه نماز در دین به جایگاه سر در پیکر، شباهت دارد.

سر را از پیکر جدا کنیم، لاشه‏ ای متعفن می‌شود. ممکن است انسانی دست،‌ چشم و یا پا نداشته باشد، اما بدون سر هرگز نمی‏تواند زنده بماند.

 

1. کنز العمال، ج7، ص 279

2. من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص 317.

3. فلاح السائل و نجاح المسائل، ص 127.

4. من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 211.

5. بحارالانوار، ج 28، ص 148.

6. التحصین فی صفات العارفین، ص 20.

7. کنز العمال، ج 7، ص 279، ح 1887.

8. نهج الفصاحه، 778.


 

توصیۀ پیامبر اسلام (صلی الله و علیه و آله) به استاندار یمن

توصیۀ پیامبر اسلام (صلی الله و علیه و آله)  به استاندار یمن

پیامبر اسلام (صلی الله و علیه و آله)  هنگامی که استانداری به نام «معاذ بن جبل» را به یمن می‏فرستاد،‌ نامه‌ ای برای او نوشت. فرازی از آن نامه، شایسته تأمل بسیاری است: «اظهِرْ أمْرَ الاسلامِ کلَّهُ و لكن اكثر همك الصلوة»؛1 تمام اسلام (مسائل خُرد و کلان اسلام) را به اجرا درآور، اما بیشترین دغدغۀ ‌تو برای نماز باشد.

توصیۀ حضرت امیر (علیه السلام)  به استاندار مصر

امیرالمؤمنین (علیه السلام)  در نامه ‏ای به استاندار مصر فرمود: «إِجْعَلْ أَفْضَلَ أَوْقَاتِكَ لِلصَّلَاةِ»؛‌2 پربهاترین و بهترین وقتِ ‌شبانه‏ روز خود را  برای نماز قرار بده! پیامبر اکرم (صلی الله و علیه و آله)  و حضرت امیر (علیه السلام)  به استانداران، قاضیان و فرماندهان نظامیِ خود امر می‌کردند امام جماعت شوند و دغدغۀ برپایی نماز جماعت داشته باشند. فرمود: نماز، صورت دین شماست؛ سیمای دین شماست؛ نماز، کلید بهشت است.3 نماز، میزان و وسیلۀ سنجش مردم است و آخرین دغدغه و وصیت انبیا (علیهم السلام)  نماز بود.4

رابطۀ شیطان و نماز

ما دشمنی داریم که در قرآن 99 بار نامش ذکر شده است؛ 88 بار به نام «شیطان» 11 بار به نام «ابلیس». خداوند در قرآن چهار ده بار او را دشمن، مسلمانان معرفی کرده است: ﴿فَاتَّخِذُوهُ عَدُوّاً؛5 او را دشمن حساب کنید. در احادیث نیز آمده: شیطان با نماز مخالف است.6 خداوند متعال با صراحت کامل در قرآن کریم می‏فرماید:

﴿إِنَّمَا یُرِیدُ الشَّیْطَانُ أَن یُوقِعَ بَیْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَ الْبَغْضَاء فِی الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ وَ یَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللّهِ وَ عَنِ الصَّلاَةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ؛7 هدفِ شیطان این است که می‌خواهد بین شما دودستگی و تفرقه ایجاد کند و می‏خواهد مسیر یاد خدا و اقامۀ‌ نماز را مسدود کند.

امروز نیز شیاطین جنّی و انسی، ابرقدرت‌ها و ‌استکبار جهانی،‌ در قالب فیلم، رمان، انیمیشن و... این هدف را دنبال می‌کنند و در پی خاموش کردن فروغ نماز و خلوت کردن مساجد از نوجوانان و جوانان هستند.

 

 

1. بحارالانوار، ج 74، ص 127.

2. ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج 15، ص 164.

3. نهج الفصاحه، ص 485.

4. صاحب قرانی، لوامع ( شرح فقیه)، ج 3، ص 99.

5. فاطر: 6.

6. تصنیف غررالحکم و دررالکلم، ص 175.

7. مائده: 91.


 

سفارش انبیا به نماز

 

1. سفارش حضرت عیسی (علیه السلام)

مطابق روایات، مهم‏ترین دغدغۀ و وصیت انبیا دربارۀ نماز بود. یکی از جملاتی که حضرت عیسی (علیه السلام)  در گهواره بیان فرمود، این نکته بود: ﴿وَ أَوْصَانِی بِالصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ مَا دُمْتُ حَیّا؛1 تا زنده‏ ام، خداوند مرا به نماز و زکات سفارش فرموده است.

2. سفارش حضرت ابراهیم (علیه السلام)

نماز به قدری اهمیت دارد که حضرت ابراهیم (علیه السلام) ، سرزمین خوش آب و هوای فلسطین را برای اقامه نماز ترک کرد و به مکه آمد: ﴿رَّبَّنَا إِنِّی أَسْکَنتُ مِن ذُرِّیَّتِی بِوَادٍ غَیْرِ ذِی‏زَرْعٍ عِندَ بَیْتِکَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنَا لِیُقِیمُواْ الصَّلاَةَ؛2 خدایا! من خانواده‏ ام را در سرزمین بی آب و علفی، نزدیکِ‌ خانۀ ‌تو اسکان دادم. پروردگارا! هدف من اقامۀ ‌نماز است.

بعضی افراد حاضر بودند مسلمان شوند، ولی نماز نخوانند. برای مثال، پس از فتح طائف، طائفی‌ها مقاومت می‌کردند. جمعی از نمایندگانِ طائف نزد پیامبر (صلی الله و علیه و آله)  آمده و گفتند: ما همۀ‌ اسلام را می‌پذیریم، ولی نماز نمی‌خوانیم. ‌پیغمبر مسلمانی آن‏ها را قبول نکرد. سپس فرمود: در دینی که همه چیز وجود دارد، اما نماز نیست، خیری نیست.3

گاهی حدیث: «نماز، ستون دین است» را بر زبان جاری می‏کنیم، ولی آن‏را قبول نداریم. فکر می‏کنیم این ستون، مانند ستون‌های یونولیتی‏ ای است که بچه‌ها در سِن تئاتر می‌گذارند و بعد از تمام شدنِ نمایش نیز آن ستون‌ها را برمی‌دارند و هیچ سقفی هم فرود نمی‌آید!

باید خود اهل نماز باشیم

 ما باید در عمل نشان بدهیم که نماز، ستون دین است. وقتی مدیرِ مدرسه، یا اداره‏ای به نماز اهتمام ندارد، چطور می‌تواند ادعا کند نماز، ستون دین است؟! استاندار و یا فرمانداری که در نمازِ‌ جماعت حاضر نمی‏شود، چطور می‌تواند ادعا کند نماز، ستون دین است؟!

فرد نابینا و نماز جماعت

مرد نابینایی وقتی به پیامبر (صلی الله و علیه و آله)  گفت: گاهی کسی نیست مرا به مسجد بیاورد. اگر در خانه به‏ صورت فرادی نماز بخوانم، مورد قبول خداوند قرار می‏گیرد؟ پیغمبر (صلی الله و علیه و آله)  فرمود: «طنابی از خانه به مسجد وصل کن و وقتی کسی نیست تا تو را به مسجد بیاورد، دستت را به طناب بگیر و به مسجد بیا». اگر وزیر، مدیر و یا فرماندۀ نظام جمهوری اسلامی نماز را در اتاقش بخواند، نمازش مورد قبول نیست. آیۀ 102 سورۀ نساء‌ پیغمبر را موظف کرد. در میدان جنگ، نماز را به‌ جماعت بخوانند. حتی وقتی که مسلمان‌ها سه نفر بودند‌ (پیامبر، امیرالمؤمنین و حضرت خدیجه (علیهم السلام) )، روبه‏ روی مشرکان به جماعت نماز می‌خواندند. کسانی که تاریخِ‌ اسلام نوشته‌اند معتقدند، اولین خونی که در اسلام ریخته شد، برای اقامۀ نماز جماعت بود؛‌ مسلمان‌ها زمینی را در خارج از مکه برای نماز جماعت در نظر گرفتند و پنهانی با آن‏جا می‏رفتند. ‌مشرکان از این موضوع مطلع شدند؛ از‏این‏رو، درگیری پیش آمد و در این میان‌ خونی ریخته شد.‌ این‌ها نشانۀ‌ اهمیت نماز است.

استخفاف نماز ممنوع!

 نگرانی پیامبر اکرم (صلی الله و علیه و آله)  در لحظات پایانیِ عمرِ شریفشان، نماز نخواندن مسلمانان نبود، بلکه سبک شمردن نماز بود، برای نمونه، نماز را در اتاق شخصی و یا آخرِ وقت خواندن، از مصادیق استخفاف نماز است.

وظیفۀ حکومت دربارۀ اقامه نماز

طبق رهنمودهای پیامبر و ائمه اطهار (علیهم السلام)  حکومت نباید مردم را به خواندنِ نماز مجبور کند، ولی انجام تبلیغات، برگزاری جلسات‌ آموزشی، ارائه تمهیدات و تشویق برای نماز، بر عهدۀ حکومت است. البته هیچ کس طرف‏دارِ نماز اجباری،‌ تشریفاتی و ریایی نیست و این‏ها را همه می‌دانند، اما ‌قرآن فرموده:

﴿الَّذِینَ إِن مَّكَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَ آتَوُا الزَّكَاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنكَرِ؛4 (خداپرستان، کسانی‏ اند که وقتی به قدرت می‌رسند و‌ حکومت را در دست می‌گیرند، نماز را به پا می‌دارند،‌ بازار زکات را گرم نگه می‌دارند و امر به معروف و نهی از منکر می‏کنند).‌

در رأس همۀ این‏ها، اقامه ‌نماز است. دلیل نام‏گذاریِ حوادث اخیر به «بیداری اسلامی» نیز از همین‏‏جا نشأت می‏گیرد، چرا که وقتی صدای «الله اکبر» در میدان تجمع به صدا در می‏ آید، همه در کنار هم خدا را می‌پرستند و به اقامۀ نماز می‏ پردازند.

 

 

 

1. مریم: 31.

2. ابراهیم: 37.

3. بحارالانوار، ج 17، ص 53.

4. حج: 41.




طبقه بندی: نماز، 
[ یکشنبه 22 مرداد 1396 ] [ 07:35 ب.ظ ] [ سید رضا فاطمی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

لینک های مفید
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :