تبلیغات
تدریس خصوصی ریاضی ابتدایی و متوسطه اول

تدریس خصوصی ریاضی ابتدایی و متوسطه اول
 
نویسندگان
لینک های مفید
دانستنیهایى از قرآن
((
ظهر الفساد فى البر و البحر بما كسبت ایدى الناس لیذیقهم بعض الذى عملوا لعلهم یرجعون)) 
(
سوره روم, آیه41)
فساد و تباهى در خشكى و دریا (تمام زمین) به كرده هاى بد خود مردم پدید آمد تا ما هم كیفر برخى اعمالشان را به آنها بچشانیم باشد كه (پشیمان شده و به درگاه الهى) بازگردند

دانستنیهایى از قرآن
((
ظهر الفساد فى البر و البحر بما كسبت ایدى الناس لیذیقهم بعض الذى عملوا لعلهم یرجعون))
(
سوره روم, آیه41)
فساد و تباهى در خشكى و دریا (تمام زمین) به كرده هاى بد خود مردم پدید آمد تا ما هم كیفر برخى اعمالشان را به آنها بچشانیم باشد كه (پشیمان شده و به درگاه الهى) بازگردند.

البر و البحر : مقصود از بر و بحر تمام گستره زمین است.
الفساد : و مقصود از فساد , بلاهاى عمومى است كه جهان را فرا مى گیرد و حرث و نسل را از بین مى برد (مانند قحطى, زلزله, بیماریهاى مسرى, جنگ ها, غارتگریها) و خلاصه هر بلائى كه نظام جهان را مختل مى سازد كه برخى از آنها توسط خود مردم صورت مى گیرد مانند جنگها و غارتها و برخى در اثر اعمال بد مردم, در طبیعت به وقوع مى پیوندد مانند زلزله و خشكسالى و نیامدن باران.
آنچه مسلم است این است كه بلاها و مصیبت ها و پیشامدهائى كه فراگیر است و حتى پیدایش ظالمان و ستمگرانى كه آسایش عمومى را به هم مى زنند و سلب آزادى از مردم مى كنند و بى گناهان را مى آزارند, همه اینها در اثر كارهاى زشت و قبیح انسان ها است و در اثر گناهانى است كه متاسفانه روز به روز افزایش یافته و هرچه گناهان بیشتر مى شود, بیماریهاى وبائى و خطرناك مانند ایدز افزایش مى یابد و قحطى و گرسنگى و زلزله و آفت هاى دیگر زیادتر مى شود.
جالب اینجا است كه تمام مردم این مطلب را خوب مى دانند و به آن ایمان دارند كه علت پیدایش این همه مصیبت ها و بلاهاى ارضى و جوى و بحرى , در اثر ارتكاب گناهان است , با این حال عبرت نمى گیرند و بیشتر به آن دامن مى زنند. وگرنه خداوند وعده داده است و وعده اش تخلف ناپذیر است كه اگر مردم, با ایمان و با تقوا باشند , خداوند درهاى بركت را از زمین و آسمان بر آنها مى گشاید و آنان را متنعم به نعمتهاى بى زوال مى سازد ((ولو ان اهل القرى آمنوا و اتقوا لفتحنا علیهم بركات من السمإ و الارض ولكن كذبوا فاخذناهم بما كانوا یكسبون)) و همانا اگر اهالى بلاد و ملت ها ایمان مى آوردند و تقوا را پیشه خود مى ساختند , بى گمان بركتهاى آسمان و زمین را بر آنها مى گشودیم ولى آنها پیامبران را تكذیب كردند پس ما هم به خاطر كردارشان آنان را عذاب كردیم.
بنابراین قطعا رابطه اى مستقیم میان اعمال و كردار مردم و میان حوادث و رویدادهاى جهان وجود دارد كه اگر مردم صالح و خوش رفتار شدند , از حوادث كاسته مى شود و اگر مردم طغیان كردند , طبیعت نیز به امر خداوند طغیان مى كند و آنها را در كام خشم خود فرو مى برد. و لذا است كه ائمه علیهم السلام تاكید كرده اند كه در سایه حكومت امام زمان عجل الله فرجه كه ظلم و ستم ازبین مى رود و عدل و داد همه جهان را فرا مى گیرد , خداوند نیز به بركت وضعیت موجود, بركات خود را از زمین و آسمان افزایش مى دهد كه تمام مردم در رفاه و آسایش زندگى كنند.
بعض الذى عملوا : خداوند به خاطر وسعت و گستردگى رحمتش بسیارى از عذاب ها و حوادث ناگوار را مى پوشاند و از آنها صرف نظر مى كند. در آیه اى آمده است : ((و ما اصابكم من مصیبه فبما كسبت ایدیكم و یعفو عن كثیر)) هر مصیبت و بلائى بر سرتان بیاید به خاطر كرده هاى خودتان است و خداوند از بسیارى بلاها چشم پوشى مى كند.
لعلهم یرجعون : خداوند مردم را به عذاب هاى دنیوى گرفتار مى كند شاید از گناهانشان دست بردارند و به اطاعت خداى خود بازگردند . البته عذاب ها به همین جا بسنده نمى شود كه اگر توبه نكردند به عذاب دردناك اخروى كه هرگز قابل مقایسه با عذابهاى دنیوى نیست , نیز گرفتار خواهند شد. و این بلاها به خاطر ایجاد جرقه اى است كه غافل را هشیار و خواب را بیدار سازد . پس اگر مردم در اثر این بلاها و رویدادهاى ناگوار بیدار شوند و به عذاب غیر قابل تحمل اخروى بیاندیشند و با توبه و انابه به خداى خود بازگردند, مانع از خشم الهى شده و عذاب از آنان دور خواهد شد.
از این آیه معلوم شد كه یك ارتباط تنگاتنگ میان حركت كلى انسانها و كردارهایشان و گفتارهایشان (چرا كه تاثیر گفتار در ایجاد كردار خوب یا بد قطعى است) و ارتباطاتشان با یكدیگر (چه در زندگى فردى و چه در زندگى اجتماعى) و میان نتایج مثبت و منفى این حركتها در راستاى كردارها وجود دارد زیرا هر كار خیر و هر كار شرى تاثیرى ذاتى و جوهرى در وجود انسان و حیات اجتماعى انسان در این جهان و آن جهان دارد, پس هیچ بلائى مجرد از وضعیت محیط نیست و هیچ كیفرى جداى از عوامل درونى رفتار انسانها نمى باشد, بلكه نتیجه اى طبیعى براى آن كردارها و اعمال است ; تا انسان طعم تلخ مصیبت ها و بلاها را بچشد, شاید به خود آید و از كارهاى منفى كه موجب ایجاد شر و بلوا در جهان است خوددارى كند.
در یكى از آیات شریفه قرآن آمده است : ((ضرب الله مثلا قریه كانت آمنه مطمئنه یاتیها رزقها رغدا من كل مكان فكفرت بانعم الله فاذاقها الله لباس الجوع والخوف بما كانوا یصنعون)) خداوند مثل مى زند به قریه اى (بلدى) كه اهل آن در امن و امان زندگى مى كردند و رزق و روزى آنان از هر سوى جهان مى رسید ولى به نعمتهاى خدا كفران كردند و شكر نعمت را به جاى نیاوردند , پس خداوند لباس ترس و گرسنگى به آنان پوشانید كه از این دو بلا بچشند و این به خاطر كردارهاى خودشان بود . و این كه خداوند در این آیه به یك بلدى مثال زده است معنایش این است كه این وضعیت مربوط به جا و مكان خاصى نیست و شان نزول این آیه مربوط به محدوده مكه نمى شود چنانچه برخى مفسرین به اشتباه آن را منحصر در جاى خاصى مانند مكه دانسته اند , بلكه عبارت از یك حكم كلى الهى است كه مخصوص هیچ زمان و مكانى نیست . ((ان الله لا یغیر ما بقوم حتى یغیروا ما بانفسهم))
آرى ! خداوند هرگز زندگى ملتى را (به بدتر یا بهتر) تغییر نمى دهد تا آنكه خودشان در سرنوشت خویش تغییر دهند, پس اگر ملتى خواهان وضعیت بهتر است باید خود وضعیت خویش را تغییر دهد ((ذلك بان الله لم یك مغیرا نعمه انعمها على قوم حتى یغیروا ما بانفسهم)) همه جاى قرآن بحث از این است كه انسانها خود سرنوشتشان را رقم مى زنند و خود با كردارهایشان به مدینه فاضله رسیده یا به برهوت پرتاب مى شوند




طبقه بندی: مذهبی، 
[ پنجشنبه 16 اردیبهشت 1395 ] [ 02:42 ب.ظ ] [ سید رضا فاطمی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

لینک های مفید
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :