تبلیغات
تدریس خصوصی ریاضی ابتدایی و متوسطه اول

تدریس خصوصی ریاضی ابتدایی و متوسطه اول
 
نویسندگان
لینک های مفید
((و یوم نبعث فى كل امه شهیدا علیهم من انفسهم و جئنا بك شهیدا على هول, و نزلنا علیك الكتاب تبیانا لكل شىء و هدى و رحمه و بشرى للمسلمین))(سوره نحل - آیه 89)
به خاطر بیاورید روزى را كه از هر امتى , گواهى از میان خودشان بر آنها مبعوث مى گردانیم و تو را - اى محمد - گواه آنها قرار دادیم و همانا این كتاب را بر تو نازل كردیم كه بیانگر همه چیز است و عامل هدایت و مایه رحمت و بشارت براى مسلمانان است.

دانستنى هایى از قرآن
((
و یوم نبعث فى كل امه شهیدا علیهم من انفسهم و جئنا بك شهیدا على هول, و نزلنا علیك الكتاب تبیانا لكل شىء و هدى و رحمه و بشرى للمسلمین))(سوره نحل - آیه 89)
به خاطر بیاورید روزى را كه از هر امتى , گواهى از میان خودشان بر آنها مبعوث مى گردانیم و تو را - اى محمد - گواه آنها قرار دادیم و همانا این كتاب را بر تو نازل كردیم كه بیانگر همه چیز است و عامل هدایت و مایه رحمت و بشارت براى مسلمانان است.
از این آیه در مى یابیم كه خداوند در هر امتى یك نفر را انتخاب مى كند و بر مى گزیند تا در باره امت خویش گواهى دهد و ویژگى او در این است كه انسانى است پاك و دور از خطا و گناه و مورد اعتماد و تصدیق امت.

این بعث و برانگیختن كه در آیه ذكر شده آمده است غیر از مبعوث شدن و زنده شدن پس از مرگ است بلكه وقت آن پس از هنگام بعث اول و نفخ در صور است یعنى یكى از مراحل تحقیق و بازجوئى روز قیامت و صحراى محشر مى باشد . به هر حال پیامبر در آن روز هم گواه بر امتش است از روز رسالت تا روز نفخ صور زیرا او خاتم الانبیا است و تمام مردم جهان امتش مى باشند و نه تنها بر ملت خود گواهى مى دهد كه ظاهرا او گواه بر تمام امتهاى پیشین نیز مى باشد .
هر چند خداى تبارك و تعالى مى تواند خود مردم را به شهادت و گواهى علیه خودشان وادار سازد یا ملائكه و فرشتگان را امر به شهادت بر مردم كند كه فلان شخص در فلان روز چه كارى را مرتكب شد و چه عملى از او سر زد و كسى را هم حق بازجوئى از پروردگار نیست . او مالك مطلق تمام جهان و جهانیان است و هیچ كس توانائى منازعه در ملك او را ندارد . با این حال خداوند یك نفر را كه معصوم است و هیچ دروغ و خلافى از او سرنزده است وادار مى كند كه به اعمال امت شهادت دهد . و از این آیه نیز مشخص مى شود كه باید همیشه در میان مردم حجتى معصوم از سوى پروردگار وجود داشته باشد تا بر مردم عصر و زمان خود گواهى دهد و این یكى از ادله اثبات ضرورت وجود امام زمان در هر عصرى است كه باید هم معصوم باشد و هم ناظر بر اعمال امت. در روایتهاى مكرر مى خوانیم كه مثلا شب جمعه اعمال یك هفته امت در محضر امام وقت و ولى خدا قرار مى گیرد تا در جریان كار مردم باشد و روز قیامت به اذن خدا بر آنان گواهى دهد.
هول : در تفسیر هول دو احتمال وارد شده : یكى اینكه مقصود از هول امتهاى گذشته باشد یعنى انبیا و اوصیاى آنها باشند كه شهادت بر اعمال امتهاى خود مى دهند و پیامبر گواه و شاهد بر آنان است . و بدین ترتیب - چنانكه عرض شد - پیامبر هم گواه بر امت خودش است و هم گواه بر امتهاى گذشته . دیگر آنكه مقصود ازهول , شاهدان عملى باشد . شاهد عملى یعنى كسى كه خود میزان حق و باطل است و خود الگوئى است براى تشخیص خوب از بد و خیر از شر كه این شخص رسول خدا است و اوصیاى او . امامان و پیشوایان دین قطعا نیز جزء شهیدان شاهد بر ملت مى باشند . در آیه آمده است : و یوم ندعو كل اناس بامامهم - و روزى كه دعوت مى كنیم هر امتى را با امامشان . و چون چنین كسى مى بایست برنامه زندگى در اختیار افراد قرار دهد تا دیگر براى كسى حجت و بهانه اى نماند , لذا ملاحظه مى كنیم كه فورا خداوند از قرآن یاد مى كند و مى فرماید كه ما قرآن را مبین همه احكام و مسائل قرار دادیم و آن را براى هدایت و رحمت مردم فرستادیم و اصلا معناى حجت خدا همین است كه او كسى مى باشد كه خداوند به وجود او بر مردم احتجاج مى كند كه من امام و پیشوا را براى شما تعیین كردم , پس چرا از او تبعیت و پیروى نكردید.

تبیانا لكل شىء : تبیان از بیان گرفته شده است یعنى قرآن بیان كننده همه چیز است .
شاید برخى تصور كنند كه از این آیه چنین مفهوم مى شود كه در قرآن بیان تمام اشی مادى و معنوى ذكر شده ولى این سخن درستى نیست زیرا قرآن كتاب هدایت است نه كتاب شیمى و فیزیك یا دائره المعارف تمام علوم , پس وقتى مى فرماید بیان هرچیز در قرآن است یعنى تمام امورى كه براى رسیدن به هدایت لازم است در قرآن بیان شده است . البته ناگفته نماند كه قرآن پیوسته انسانها را دعوت به فراگیرى علوم و دانشهاى مختلف كرده است و اشاراتى به برخى از مسائل بلكه تمام مسائل مهم دارد ولى تمام آن اشارات در محدوده توحید و خداشناسى و سرانجام براى ارشاد و راهنمائى مردم و سوق دادن آنها به سوى ایمان و عبادت مى باشد .
نكته دیگرى كه لازم است اشاره شود اینكه ممكن است مسائل و علوم بسیار پیچیده و مهمى در قرآن باشد كه از محدوده علم و ادراك ما خارج است و شاید به مرور زمان و پیشرفت بشر در علوم مختلف به برخى از آن نكات دست یابد. امام صادق علیه السلام در این زمینه مى فرماید : ((ما من امر یختلف فیه اثنان الا و له اصل فى كتاب الله عزوجل ولكن لا تبلغه عقول الرجال)) تمام امورى كه حتى دو نفر در آن اختلاف مى ورزند, اصل و اساسش در قرآن وارد شده ولى عقول و خردهاى مردم به آن نمى رسد . نفهمیدن ما هرگز مانع از آن نمى شود كه در قرآن مسائل زیادى وجود داشته باشد بلكه امهات علوم و دانشها در آن باشد و ما به آنها پى نبریم.
این آیه چهار نكته را در باره قرآن, ذكر كرده است : 1- بیانگر همه چیز . 2- مایه هدایت مردم . 3- وسیله رحمت آنان. 4-بشارت براى مسلمانان .
آرى ! همینطور است . پس از علم و درك به اشی , انسان هدایت مى یابد و خدا شناس مى شود و پس از هدایت شدن , درهاى رحمت الهى بر رویش گشوده مى شود و آنجا است كه بشارتش مى دهند به روضه رضوان و بهشت جاویدان.




طبقه بندی: مذهبی، 
[ پنجشنبه 16 اردیبهشت 1395 ] [ 03:38 ب.ظ ] [ سید رضا فاطمی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

لینک های مفید
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :