تبلیغات
تدریس خصوصی ریاضی ابتدایی و متوسطه اول

تدریس خصوصی ریاضی ابتدایی و متوسطه اول
 
نویسندگان
لینک های مفید

((وكذلك جعلناكم امه وسطا لتكونوا شهدإ على الناس ویكون الرسول علیكم شهیدا وماجعلنا القبله التى كنت علیها الا لنعلم من یتبع الرسول ممن ینقلب على عقبیه وانكانت لكبیره الا على الذین هدى الله وما كان الله لیضیع ایمانكم ان الله بالناسلرووف رحیم)) (سوره بقره - آیه143)

((وكذلك جعلناكم امه وسطا لتكونوا شهدإ على الناس ویكون الرسول علیكم شهیدا وما جعلنا القبله التى كنت علیها الا لنعلم من یتبع الرسول ممن ینقلب على عقبیه وان كانت لكبیره الا على الذین هدى الله وما كان الله لیضیع ایمانكم ان الله بالناس لرووف رحیم)) (سوره بقره - آیه143)

و بدینسان شما را امتى وسط و میانه قرار دادیم تا گواه بر مردم باشید و پیامبر گواه بر شما باشد. و قبله اى را كه بر آن بودى برقرار نكردیم مگر اینكه بازشناسیم كسانى كه پیروى از پیامبر مى كنند از آنها كه واپس گرایند و به قهقرا باز مى گردند و قطعا این آزمایش جز براى آنان كه خداوند هدایتشان كرده دشوار آید و خدا هرگز ایمان (نمازهائى را كه با قبله سابق خوانده اید) شما را ضایع نمى كند و نادیده نمى گیرد زیرا خداوند به مردم رحیم و مهربان است.

میانه چیست؟
راه میانه و به تعبیر قرآن وسط راهى است میان افراط و تفریط , یعنى نه زیاده روى و نه كاستن , نه به سوى مادیت محض رفتن و نه مانند نصارى , رهبانیت و عزله جوئى را جستن. اسلام حد وسط است نه مانند بت پرستان و مادیگراها و ملحدین تنها به مادیات مى نگرد و به معنویت پشت مى كند و نه مانند برخى صوفى مسلكان و خرقه پوشان فقط به عبادت مى پردازد و از مباحات و لذتهاى روا چشم مى پوشد. و این روش فطرت انسان است كه هم به جسم نظر دارد و هم روح را تقویت مى كند .اگر كسى بخواهد سعادت دارین را كسب كند باید چنانچه به روح و روان خود مى رسد و معنویات را مد نظر قرار مى دهد با مردم و جامعه نیز رفت و آمد داشته باشد , گوشه گیر و صومعه نشین نباشد . رسول اكرم صلى الله علیه و آله و سلم فرمود :
((
لا رهبانیه فى الاسلام)) رهبانیت و گوشه گیرى در اسلام نیست .

پیامبر گواه ملت :

رسول اكرم خود بالاترین و بهترین الگو براى امت است كه مردم باید اعمال و رفتار خود را با او بسنجند . رسول الله میزان است و ما باید تمام اعمال خود را با اعمال حضرت بسنجیم هرچه درست بود و مطابقت داشت مطابق واقع و سازگار با حقیقت است و هرچه مخالفت داشت دور از حقیقت و واقع است و باید بر آن خط بطلان كشید . و رسول الله شاهد بر امت است یعنى مى تواند حقایق و پنهانیهاى اعمال ما را نیز ببیند زیرا مى خواهد در روز قیامت شهادت بدهد ولذا باید پیامبر بر غیب اعمال ما نیز واقف باشد تا بتواند در روز رستاخیز و در حضور تمام امت ها و ملتها گواهى دهد. آنجا كه پیامبر به خداوند شكایت و گله مى كند كه اى پروردگار من , این امت قرآن را رها كردند ((یا رب ان قومى اتخذوا هذا القرآن مهجورا)) این مقام والائى است كه هركس توانائى رسیدن به آن را ندارد , این تنها پیامبر و اوصیاى او هستند كه بر حقایق اعمال ما واقفند و بر آنها شهادت مى دهند چنانچه در روایات مكرر رسیده است كه اعمال ما هر هفته برامام زمان سلام الله علیه عرضه مى شود و آن حضرت تمام رفتارها و كردارهاى پشت پرده ما را مى بیند . این كرامت و تفضل خاص خداوند مخصوص رسولان و اوصیاى آنان است , نه اینكه تمام مردم در این نوع شهادت مى توانند شركت داشته باشند . البته از آیات و روایات استفاده مى شود كه شهیدان و صدیقان نیز جزء شاهدان هستند و شاید به همین معنى است كلمه شهید كه شاهد بر اعمال خلق است در روز قیامت . پس نمى توان قبول كرد كه تمام امت نسبت به امتهاى دیگر گواه و شاهند و یا اینكه الگو و نمونه اند اگر به این معنى باشد , بلكه در میان امت اسلام كسانى ویژه هستند كه بر دیگر امت ها گواهند . البته پر واضح است كه نه تنها پیامبران و صدیقان شاهدند بلكه فرشتگان و ملائكه الله نیز شهادت مى دهند و اصلا هر انسانى داراى دو فرشته است كه موكل اویند و خوبى وبدیهایش را ثبت و ضبط مى كنند و جز فرشتگان , زمان و مكان نیز جزء شاهدان روز جزایند . در روایات آمده است كه هرگاه انسان منكر شد كه فلان عمل زشت از او سر زده نفس مكان در آنجا شهادت مى دهد زیرا در آن روز همه چیز به سخن مى آید و وقتى گنهكاران اعتراض مى كنند كه شما را چه كسى به سخن واداشته پاسخ مى دهند انطقنا الله الذى انطق كل شىء . اعضا و جوارح انسان اعلام مى دارند كه ما نیز مانند سایر اشیائى كه خداوند آنها را به سخن واداشته , به نطق و شهادت علیه شما وامى دارد . قرآن و كتابهاى آسمانى نیز جزء شاهدان خدایند . بنابراین - دوستان - راه فرار نیست و راهى براى دروغ گفتن و شانه را از زیر بار خالى كردن نمانده , پس چاره اى نیست جز اینكه به خودآئیم و كارى نكنیم كه شاهدان بسیار زیاد خدا ما را رسوا كنند و نه تنها در ملا عام آبرویمان برود كه سخت عقاب شویم و گمان نمى كنم كسى را یاراى عذاب شدن باشد , پس چه بهتر كه راه دوزخ را بر خود ببندیم و با كارهاى نیك و اظهار پشیمانى از گذشته بد خود, به سوى خدا بازگردیم و حقیقتا الگو و شاهدى براى دیگر امت ها باشیم و این به خدا براى هر كسى ممكن است . اراده مى خواهد و خلوص , استقامت مى خواهد و عمل . و قطعا اگر توانش نبود خدا از ما نمى خواست كه خود فرمود : لا یكلف الله نفسا الا وسعها. خدا از كسى چیزى نمى خواهد جز به اندازه توانش .
ینقلب على عقبیه : كنایه است از روى گردانى و اعراض زیرا انسان در حالى كه روى پاشنه پاى خود ایستاده , وقتى رویش را به طرفى برگرداند , روى پاشنه پاى خود مى چرخد . لذا اعراض را به این تعبیر بیان كرده اند . و خداوند مى خواهد بفرماید اینكه ما قبله تو را از بیت المقدس به كعبه بازگرداندیم به خاطر این است كه مومنان از غیر مومنان مشخص گردند و چه كسى تو را اى پیامبر پیروى مى كند و چه كسى از تو روى بر مى گرداند .
ضمنا خداوند این توهم را برطرف مى كند كه كسى بپندارد پس نمازهائى را كه با قبله قبل یعنى بیت المقدس خوانده باطل است و باید مثلا قضا كند , نه ! خداوند مى فرماید آن روز كه تكلیفتان به سوى بیت المقدس روى آوردن بود نماز ها را طبق تكلیف انجام مى دادید پس آن نمازها درست است و پذیرفته مى شود و جاى هیچ نگرانى نیست .
رافت و رحمت : رافت و رحمت هر دو به یك معنى هستند تنها فرقى كه هست در موارد استفاده هست یعنى رافت را در مورد اشخاصى كه بیچاره و گرفتارند استفاده مى شود و رحمت اعم از بیچاره و غیر آن است . البته همه ما در برابر عظمت پروردگار بیچاره ایم و همه امید رحمت و رافت از ذات مقدسش را داریم كه همانا خداوند ارحم الراحمین است .

 




طبقه بندی: مذهبی، 
[ پنجشنبه 16 اردیبهشت 1395 ] [ 03:36 ب.ظ ] [ سید رضا فاطمی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

لینک های مفید
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :